Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Tuesday, December 14, 2010

Renang raih 2 emas sulung

Skuad renang paralimpik beraksi cemerlang dengan menyumbang dua pingat emas pertama Malaysia pada Sukan Para Asia semalam menerusi Yusup Dewa dan Zul Amirul Sidi.

Yusup menjadi penyumbang emas sulung kontinjen negara selepas memenangi perlumbaan 100m gaya bebas lelaki kategori S6 dengan catatan masa 1 minit, 19.62s.

Perak menjadi milik perenang Korea Utara, Byeongeon Min dengan masa 1:23.61s, manakala gangsa milik Hosseinabadi Ali Nikko dari Iran (1.23.92s).

"Kejayaan hari ini menjadi pembakar semangat kepada saya untuk memperbaiki persembahan dari semasa ke semasa," kata Yusup.

Meskipun gembira menyumbang emas, namun dia tetap kecewa kerana gagal memperbaki rekod peribadi 1:15s yang dicipta pada Kejohanan Renang Dunia di Belanda, tahun lalu.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan isteri, Tun Jeanne Abdullah yang juga penaung Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) hadir turut hadir menyaksikan acara renang semalam dan diberi penghormatan menyampaikan pingat kepada pemenang.

Sementara itu, sebutir lagi emas negara disumbang Zul Amirul Sidi Abdullah menerusi acara 50m kuak lentang lelaki kategori S5 dengan catatan 42.58s. Pingat perak acara tersebut dimenangi Byeongeon Min dengan catatan 43.67s, manakala perenang negara, Jamery Siga meraih gangsa (45.18s).

Menurut Zul Amirul, dia tidak terkejut dengan kejayaan ini kerana acara 50m kuak lentang adalah acara kegemarannya.

"Cuma ketika hendak memulakan aksi tadi, saya agak risau apabila hampir terjatuh dari petak permulaan, namun saya bersyukur kerana juri tidak membatalkan penyertaan," katanya, yang tidak meletakkan sasaran untuk acara lain.

Satu lagi pingat gangsa negara diraih oleh Fraidden Dawan dalam acara 100m gaya kupu-kupu kategori S10 dengan catatan masa 1.08.42s.

Kontinjen paralimpik negara berlepas ke Guangzhou bersama sasaran mencari lapan pingat emas. Temasya akan ditutup pada 19 Disember ini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...