Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Tuesday, December 14, 2010

Hoki dapat suntikan RM9 juta

Usaha untuk mengembalikan kegemilangan hoki negara mendapat suntikan semangat apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan peruntukan RM9 juta bagi membiayai projek pembangunan pemain pelapis atau Projek Hoki 1MAS bagi tempoh tiga tahun bermula tahun depan.

Projek yang berteraskan pembangunan di peringkat akar umbi itu diharap mampu mengembalikan Malaysia sebagai kuasa hoki dunia seperti yang pernah dikecapi skuad negara sekitar 1970an.

Menurut Najib, beliau berharap peruntukan itu, yang diagihkan RM3 juta setahun dapat dimanfaatkan sepenuhnya dalam mencari seramai mungkin -bakat baru yang berpotensi diketengahkan.

Katanya lagi, komitmen kerajaan itu sejajar dengan hasrat semua pihak terutama peminat hoki tempatanuntuk melihat hoki negara kembali menjadi pasukan yang digeruni di dunia.

Kejayaan skuad hoki kebangsaan melayakkan diri ke perlawanan akhir Sukan Asia buat kali pertama bulan lalu boleh menjadi titik kebangkitan Malaysia.

"Apa yang penting semua pihak bersungguh-sungguh menjayakan program ini dan memberi keutamaan kepada pembangunan projek.

"Saya beri jaminan jika Projek 1Mas membuahkan hasil kerajaan sedia mengkaji semula jumlah peruntukan selepas tempoh tiga tahun tamat," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Projek Hoki 1Mas di Stadium Hoki Tun Razak Jalan Duta, semalam.

Turut hadir Presiden Persekutuan Hoki Malaysia (PHM) , Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah; Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM) , Tan Sri Tunku Imran Tuanku Jaafar dan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Zolkples Embong.

Najib berharap kegemilangan mara ke separuh akhir Kejohanan Dunia 1975 mampu diulangi.

"Pada masa itu saya baru pulang dari luar negara dan kebetulan Presiden PHM ketika itu ialah ayahanda saya sendiri, Tun Abdul Razak. Saya lihat kejayaan Malaysia menduduki tangga keempat berjaya menceriakan rakyat kita termasuk ayahanda," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...