Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Tuesday, December 21, 2010

Pelumba tempatan meriahkan LTdL 2011

Jika semua berjalan lancar, Malaysia bakal melakar sejarah apabila dua pasukan benua tempatan akan menyertai Le Tour de Langkawi (LTdL) 2011, perlumbaan prestij berstatus 2.HC (hor classe) dalam kalendar Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI).

Ketua Pegawai Eksekutif LTdL 2011, Mohamed Salleh menjelaskan, dengan penubuhan pasukan benua yang terbaru, Terengganu Pro-Asia Cycling Team (TPCT) bermakna sekurang-kurangnya 12 pelumba tempatan akan berkayuh pada edisi ke-16 perlumbaan yang bermula di Langkawi.

"Peraturan terbaru menetapkan setiap pasukan benua harus menamakan tiga pelumba tempatan. Jadi ini bermakna TPCT dan Le Tua Cycling Team akan membariskan enam pelumba tempatan, manakala pasukan kebangsaan Malaysia turut lakukan perkara serupa.

"Selaku penganjur Le Tour de Langkawi 2011, kami sangat berbangga kerana berjaya memperbanyakkan lagi jumlah pelumba tempatan berkayuh di kejohanan besar. Setakat ini saya boleh sahkan bahawa kami sedang timbang permohonan TPCT dan Le Tua Cycling Team.

"Ia bagus untuk sukan lebuh raya Malaysia. Ini bermakna PKBM (Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia) mempunyai 12 pelumba yang boleh dipilih berkayuh pada perlumbaan besar tahun depan seperti Kejohanan Lumba Basikal Asia 2011 (ACC 2011) di Korat dan Sukan SEA di Indonesia," katanya.

Sehubungan itu, Mohamed menyeru syarikat korporat di negara ini melakukan tanggungjawab korporat dengan menyalur penajaan bagi memastikan sukan berbasikal terus berkembang.

Setakat ini, hanya Resort World Genting menaja RM1 juta untuk mencapai status penaja utama dan syarikat korporat berkenaan sudah berbuat demikian sejak 15 tahun lalu.

Yayasan Sime Darby (YSD) pula menjadi penaja pasukan trek

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...