Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Tuesday, December 21, 2010

Lin Dan kembali hantui Chong Wei


Selepas tiga tahun menyepikan diri daripada Terbuka Malaysia, superstar badminton dunia, Lin Dan bakal menghangatkan kembali kejohanan Siri Super itu apabila mengetuai barisan terbaik China, dari 18-23 Januari ini, umum Persekutuan Badminton Dunia (BWF), semalam.

Kemunculan Lin Dan, yang kali terakhir beraksi di Terbuka Malaysia pada 2007, akan kembali menghantui jaguh No. 1 dunia, Lee Chong Wei yang turun dengan misi mempertahankan kejuaraan buat kali keempat berturut-turut.

Biarpun kebal di laman sendiri, namun Chong Wei kalah kepada juara Olimpik dan dunia itu pada pertemuan terakhir mereka di final Sukan Asia Guangzhou, bulan lalu.

Selain Lin Dan, China juga bakal membariskan dua bintang utamanya, juara dunia, Chen Jin dan pemain muda paling meningkat, Chen Long, yang masih segar dengan kejayaan menjuarai Terbuka China.Bagaimanapun juara beregu dunia, Fu Haifeng-Cai Yun terlepas daripada skuad ke Kuala Lumpur.

Lin Dan bersedia menamatkan 'badi' Terbuka Malaysia - kejohanan yang tidak pernah dimenangi, sebaliknya menjadi kebanggaan Chong Wei, yang telah merangkul enam gelaran - 2004, 2005, 2006, 2008, 2009 dan 2010.

Penampilan terakhir Lin Dan, pemain No. 6 dunia di Malaysia, tiga tahun lalu berakhir dengan dia tersingkir seawal pusingan kedua kepada jaguh Korea, Park Sung Hwan 14-21, 17-21.

Turut mengesahkan penyertaan pada kejohanan lumayan bernilai AS$400,000 (RM1.25 juta) ini ialah juara Olimpik 2004 yang juga juara Terbuka Malaysia 2000, Taufik Hidayat dari Indonesia, selain naib juara Terbuka Malaysia tahun lalu, Boonsak Ponsana dari Thailand dan Sony Dwi Kuncoro.

Cabaran Malaysia dalam perseorangan lelaki turut dipikul Muhammad Hafiz Hashim dan Wong Choong Hann, manakala pemain pelapis yang lain gagal berada dalam senarai kelayakan kecuali jika ada pemain utama menarik diri di saat akhir.

Dalam saingan beregu lelaki, juara Olimpik dan Sukan Asia, Markis Kido-Hendra Setiawan dari Indonesia bakal menjadi halangan terbesar pasangan utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong untuk mempertahankan kejuaraan.

Korea tidak akan menurunkan beregu utamanya, Lee Yong Dae-Jung Jae Sung tetapi membariskan Ko Sung Hyun-Yoo Yeon Seong dan Kwon Yi Goo-Cho Gun Woo, manakala China menampilkan Guo Zhendong-Chai Biao, Qiu Zihan-Liu Xiaolong dan Hong Wei-Shen Ye.

Malaysia sendiri turut menyandarkan harapan kepada Mohd. Fairuzizuan Tazari-Ong Soon Hock, Tan Bin Shen-Gan Teik Chai dan Chan Chong Ming-Chew Choon Eng, manakala Mohd. Zakry Latif-Hoon Thien How, Hong Chieng Hun-Chow Pak Chuu, Vountus Indra Mawan-Mohd. Lufti Zaim Abdul Khalid dan Teo Ee Yi-Nelson Heng beraksi dari pusingan kelayakan.

Penyandang juara dan pemain No. 1 dunia, Wang Xin dari China akan mengetuai saingan perseorangan wanita. Turut beraksi bintang India, Saina Nehwal, Wang Shixian, Wang Yihan dan Jiang Yanjiao. Cabaran Malaysia diketuai Wong Mew Choo, manakala Lydia Cheah beraksi dari pusingan kelayakan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...